RAUMAN NORMAALIKOULUN
KANSAINVÄLISYYSHANKE 2019-2020
- Teksti ja kuvat sekä hankeblogi: Maarit Rainio
Kansainvälisyyshanke videolla:
KIELILÄHETTILÄÄT
Rauman normaalikoulun käytävillä kulkee iloinen, yläkoululaisista
koostuva 25 kielilähettilään joukko. He pitävät kädestä kiinni pieniä alakoulun
oppilaita ohjatessaan heitä kansainvälisyyshankkeen tapahtumiin.
Kansainvälisyyshankkeessa kielilähettiläät toimivat hankekoordinaattorin
apulaisina. Jokainen kielilähettiläs valitsee itse yhden vastuualueen
hoidettavakseen, joku taitaa olla niin innostunut, että hoitaa kaksikin tai
jopa kolme tehtävää. Kielilähettilään työtehtävät ovat moninaisia. He kulkevat
pikkuoppilaiden rinnalla kieliradoilla auttaen ja opastaen heitä. He auttavat pienempiään
digitaalisten haasteiden kanssa, koska hankkeen monet toiminnot suoritetaan
digitaalisesti verkossa. He pitävät oman äidinkielensä ja kulttuurinsa
kielipajaa esim. European Day of Languages –päivänä. He auttavat
ruokasalin koristelussa, kun vietämme eurooppalaisia ruokapäiviä ja
amerikkalaista ruokaviikkoa. He hoitavat englanninkielistä kahvilaa Halloween-päivänä
yhdessä tukioppilaiden kanssa. He tekevät koko koululle monikielistä,
digitaalista joulukalenteria, ja jouluna he lukevat joulusatuja
pikkuoppilaille.
Kielilähettiläät ovat
vieraista kielistä kiinnostuneita oppilasagentteja. Kielilähettilästoiminnassa
on 25 yläkoulun oppilasta. Verkosto koostuu lähettiläistä, joilla jokaisella on
oma uniikki kielitarinansa, oma kulttuurinsa ja omanlaisensa kokemuksensa
vieraista kielistä ja kansainvälisyydestä. Kansainvälisyyshankkeen alkaessa
kielilähettiläät osallistuvat koulutukseen, miten toimia lähettiläinä.
Koulutuksen kulmakiviä ovat seuraavat arvot: toisten kunnioittaminen,
esimerkkinä oleminen, auttaminen, kannustaminen, vastuun kantaminen,
keskusteleminen ja ohjaaminen sekä erilaisuuden hyväksyminen. Lisäksi
mietimme yhdessä, miten yläkoululaiset voisivat tehdä yhteistyötä
pikkuoppilaiden (=koulumme alakoululaiset) kanssa ja voimmeko
keksiä yhteistä kansainvälisyyspohjaista tekemistä. Osa kielilähettiläistä on
kantasuomalaisia ja osa maahanmuuttajataustaisia; juuri siksi heille kaikille
oli tärkeää tuoda omat vahvuutensa, oman kulttuurinsa ja oman kielensä osaksi
rikasta kouluyhteisöämme sekä samalla säteillä ympäristöön hyvää mieltä ja
positiivista energiaa. Kansainvälisyyshankkeen aikana kielilähettiläiden motoksi
muovautui: LANGUAGES - CONNECTING PEOPLE 👍
Kielilähettiläät palkittiin kielimitalilla ja diplomilla hankkeen päättyessä.
KANSAINVÄLISYYSKASVATUKSEN
VUOSIKELLO
Kansanvälisyyshankkeen yksi
tärkeimmistä funktioista on rakentaa kansainvälisyyskasvatuksen vuosikelloa.
Vuosikellon tarkoituksena on helpottaa opettajien työtä
kansainvälisyyskasvatuksen siirtämisessä peruskouluopetuksen marginaalista
keskiöön. Kansainvälisyyskasvatuksen ei tule korvata muita oppitunteja, vaan
sen tulisi integroitua eri oppiaineiden opetukseen ja olla fundamentaalisena osana
normaalia opetusta.
Tämän hankkeen aikana,
kouluvuoden alussa oppilaiden kanssa valitaan kansainvälisestä kalenterista
ja/tai oppilaiden elämästä 10 tärkeää juhlaa ja/tai tapahtumaa, joita
käsitellään ja jotka sulautetaan pitkin lukuvuotta opetukseen. Oppilas saa
kosketuspintaa seuraaviin tapahtumiin ja juhliin: European Day of Languages, kotimaisen
jääkiekkoliigan aloitus, eläinten päivä/viikko, Halloween, kansainvälinen
miestenpäivä, Thanksgiving (kiitospäivä), joulu ja uusi vuosi, ystävänpäivä, kansainvälinen
naistenpäivä ja pääsiäinen.Tällä kertaa
juhlakavalkadi on tämän näköinen, mutta seuraavana lukuvuonna juhlapäivät
valitaan uudelleen. Edellä mainittuihinjuhlapäiviin ja tapahtumiin (sekä näiden juhlapäivien
käsittelyvinkkeihin opetuksessa) voi halutessaan tutustua paremmin
hankeblogissamme (Think Globally – Act Locally: https://mrathinkgloballyactlocally.blogspot.com/ ).
Luokan takaseinältä löytyy kansainväisyyskasvatuksen vuosikello.
YHTEISTYÖ
Ruotsin kieli ja sen opetuksen
kehittäminen on tässä hankkeessa keskiössä. Suomesta löytyy useampi
yhdistys ja järjestö, jotka tukevat ruotsinopettajan työtä tarjoamalla täysin
ilmaista toimintaa ja aktiviteettia kouluille. Esimerkkinä mainittakoon huikeat Språkambassadörerna /
Kielilähettiläät. Lämmöllä
muistelemme kielilähettiläs Niklas Ollilan vierailuja. Vierailujen tavoitteena
on herättää kuulijoiden sisäinen motivaatio oppia kieltä ja ymmärtää paremmin
sen tuomat hyödyt. Myös Nordisk Kulturkontakt ja Svenska Nu yhdessä tarjoavat
mahdollisuuden Låna en nordbo -ohjelmaan. Rauman normaalikoulussa saimme
vieraan Islannista. Áslaug Hersteinsdóttir-Hölttä vietti koulussamme päivän
kertomassa Islannista, sen kielestä ja kulttuurista. Päivän aikana oppilaille
tulivat tutuksi Islannin hevoset, tulivuoret, kuumat lähteet, vesiputoukset,
jäätiköt, väestön rakenne, muusikot, ruokakulttuuri ja monet muut asiat.
Olemme myös olleet aktiivisesti
yhteydessä digitaalisesti ystävyyskouluumme ”Harkaway Primary School”
Australiassa. Videoiden välityksellä olemme saaneet seurata elämää maapallon
toisella puolella. Videot kertovat heidän koulustaan, Australian historiasta ja
koulun eri tapahtumista, kuten Siivoa Harkaway –teemapäivä, Kansainvälinen
leikkipäivä tai Epäonnistumisen päivä. Me puolestamme olemme tehneet heille
englanniksi kuusi videota (aiheina suomalaiset vuodenajat, Rauma, Rauman
normaalikoulu, Suomi, Seminaarin puutarha ja Rubikin kuution ratkaisu), englanninkielisiä
vihkosia Raumasta ja suomalaisesta urheilusta ja oppilaskirjeitä
australialaisille koululaisille. Olemme myös lähettäneet heille joululahjaksi
ison kasan erilaisia, suomalaisia karkkipaketteja. Innolla
odotamme Candy Tasting –tilaisuuden tuloksia parhaasta suomalaisesta karkista.
Oma kouluravintolamme Länsituuli
on vastannut kahdesta hanketapahtumasta. Kansainvälisyyshanke järjesti
yhteistyössä Länsituulen kanssa eurooppalaiset ruokapäivät. Neljä huikeaa
ruokapäivää - neljä huikeaa eurooppalaista keittiötä - neljä huikeaa
makuelämystä! Saimme maistiaisia saksalaisesta, brittiläisestä, ranskalaisesta
ja italialaisesta keittiöstä. Länsituuli oli myös toteuttamassa
amerikkalaista ruokaviikkoa. Saimme kokea makuhermoja hiveleviä elämyksiä
periamerikkalaisesta BBQ-annoksesta nuorten suosimaan Mac and cheese –ateriaan.
Myöskään hampurilaisia tai amerikkalaista pannukakkua kermavaahdolla ja
mansikkahillolla ei unohdettu.
Amerikkalaisen ruokaviikon huikea ruokalista.
KIELIRATASEIKKAILUT
European Day of Languages
–teemapäivä on aina juhlimisen arvoinen tapahtuma. Päivän tavoitteena on tuoda
esiin Euroopan kielellistä rikkautta ja innostaa opiskelemaan kieliä. Euroopassa
puhutaan yli 200 kieltä ja jokainen niistä on arvokas. Teemapäivä järjestettiin
kielipistetapahtumana. Kielipisteitä piti kaksi koulumme harjoittelijaa ja
loppuja kielipisteitä hoiti koulumme maahanmuuttajaoppilaat. Kielipisteiden
kielinä oli venäjä, ruotsi, arabia, italia, saksa, englanti ja viittomakieli.
Lisäksi radalla oli Some Fun - pisteitä. Some Fun -pisteiden QR-kooditehtävät
veivät someen. Näillä pisteillä sai tutustua espanjaan, japaniin, ranskaan,
italiaan, ruotsiin ja katsoa lyhyen esittelyvideon koulustamme.
Oppilaat ovat päässeet englannin
tuntien puitteissa myös vieraiden kielten Amazing Race -seikkailuradalle. iPad
kouraan ja menoksi! Radalla tutustutaan kahdeksaan huikeaan kieleen - ruotsi,
englanti, saksa, ranska, venäjä, japani, espanja ja italia - ratkomalla näihin
kieliin liittyviä tehtäviä laulaen, leikkien, puhuen, kirjoittaen, kuunnellen,
lukien, digipelejä pelaten, maantuntemustehtäviä ratkoen ja ennen kaikkea liikkuen.Eri kielet alkavat sinkoilla luokassa, kun
oppilaat etenevät seikkailuradalla. On upeaa huomata, miten oppilaat ymmärtävät
englannin avulla pääkohtia kielistä, joita he eivät ole koskaan edes
opiskelleet. Kieliseikkailurata herättää oppilaassa myönteisen asenteen
kielenoppimiseen sekä vahvistaa oppilaiden luottamusta omiin kykyihinsä oppia
moniakin kieliä ja käyttää vähäistäkin kielitaitoa rohkeasti. Seikkailurata
herättelee oppilaiden uteliaisuutta kieliin. Englannilla on globaali asema
maailmankielenä, mutta sen avulla pystyy avaaman monta muuta kieliovea.
Osa hanketapahtumista jouduttiin korona-viruksen takia
vetämään etänä zoomissa.
KANSAINVÄLISYYSHANKE
Think Globally–Act
Locally –kansainvälisyyshanke osallistaa oppilaat sekä kotikansainvälisyyteen
että kansainvälisyyteen. Hankkeessa ohjataan arvostamaan eri kieliä, niiden
puhujia ja eri kulttuureita. Oppilaissa herätetään kiinnostus koulun ja
ympäröivän maailman kielelliseen ja kulttuuriseen moninaisuuteen ja heitä
rohkaistaan viestimään autenttisissa ympäristöissä. Oppilaat osoittavat kykyä
sopeutua muihin kulttuureihin ja toimia oman kulttuurinsa myönteisinä lähettiläinä.
Yhteistyötä lisätään koulun sidosryhmien kanssa sekä tehdään yhteistyötä yli
maiden rajojen tietoteknologiaa ja globaaleja verkostoja hyödyntäen.
Hankekoordinaattorina pidä itse
Rauman normaalikoulun kansainvälisyyshanketta hienona ruohonjuuritason
hankkeena, jonka tärkein funktio on aktivoda valtavan iso osa koulumme oppilaista
hankkeen tarjoamiin moninaisiin toimintoihin. Parasta mielestäni on kuitenkin
se fakta, että vaikka hanke paperilla päättyi virallisesti 31.12.2020, jatkavat
sen monet toiminnot ”elämäänsä” koulun arjessa jalkauttaen kansainvälisyyden ja
monikielisyyden pitkällä tähtäimellä näkyväksi osaksi koulumme arkea.