HANKE PÄÄTTYY

 

THINK GLOBALLY – ACT LOCALLY

RAUMAN NORMAALIKOULUN KANSAINVÄLISYYSHANKE 2019-2020

 


- Teksti ja kuvat sekä hankeblogi: Maarit Rainio

 

 Kansainvälisyyshanke videolla:


 

 

KIELILÄHETTILÄÄT

 

Rauman normaalikoulun käytävillä kulkee iloinen, yläkoululaisista koostuva 25 kielilähettilään joukko. He pitävät kädestä kiinni pieniä alakoulun oppilaita ohjatessaan heitä kansainvälisyyshankkeen tapahtumiin. Kansainvälisyyshankkeessa kielilähettiläät toimivat hankekoordinaattorin apulaisina. Jokainen kielilähettiläs valitsee itse yhden vastuualueen hoidettavakseen, joku taitaa olla niin innostunut, että hoitaa kaksikin tai jopa kolme tehtävää. Kielilähettilään työtehtävät ovat moninaisia. He kulkevat pikkuoppilaiden rinnalla kieliradoilla auttaen ja opastaen heitä. He auttavat pienempiään digitaalisten haasteiden kanssa, koska hankkeen monet toiminnot suoritetaan digitaalisesti verkossa. He pitävät oman äidinkielensä ja kulttuurinsa kielipajaa esim. European Day of Languages –päivänä.  He auttavat ruokasalin koristelussa, kun vietämme eurooppalaisia ruokapäiviä ja amerikkalaista ruokaviikkoa. He hoitavat englanninkielistä kahvilaa Halloween-päivänä yhdessä tukioppilaiden kanssa. He tekevät koko koululle monikielistä, digitaalista joulukalenteria, ja jouluna he lukevat joulusatuja pikkuoppilaille.

 

Kielilähettiläät ovat vieraista kielistä kiinnostuneita oppilasagentteja. Kielilähettilästoiminnassa on 25 yläkoulun oppilasta. Verkosto koostuu lähettiläistä, joilla jokaisella on oma uniikki kielitarinansa, oma kulttuurinsa ja omanlaisensa kokemuksensa vieraista kielistä ja kansainvälisyydestä. Kansainvälisyyshankkeen alkaessa kielilähettiläät osallistuvat koulutukseen, miten toimia lähettiläinä. Koulutuksen kulmakiviä ovat seuraavat arvot: toisten kunnioittaminen, esimerkkinä oleminen, auttaminen, kannustaminen, vastuun kantaminen, keskusteleminen ja ohjaaminen sekä erilaisuuden  hyväksyminen. Lisäksi mietimme yhdessä, miten yläkoululaiset voisivat tehdä yhteistyötä pikkuoppilaiden  (=koulumme alakoululaiset) kanssa  ja voimmeko keksiä yhteistä kansainvälisyyspohjaista tekemistä. Osa kielilähettiläistä on kantasuomalaisia ja osa maahanmuuttajataustaisia; juuri siksi heille kaikille oli tärkeää tuoda omat vahvuutensa, oman kulttuurinsa ja oman kielensä osaksi rikasta kouluyhteisöämme sekä samalla säteillä ympäristöön hyvää mieltä ja positiivista energiaa. Kansainvälisyyshankkeen aikana kielilähettiläiden motoksi muovautui: LANGUAGES - CONNECTING PEOPLE 👍 

 

 

Kielilähettiläät palkittiin kielimitalilla ja diplomilla hankkeen päättyessä.


 

 

 


KANSAINVÄLISYYSKASVATUKSEN VUOSIKELLO

 

Kansanvälisyyshankkeen yksi tärkeimmistä funktioista on rakentaa kansainvälisyyskasvatuksen vuosikelloa. Vuosikellon tarkoituksena on helpottaa opettajien työtä kansainvälisyyskasvatuksen siirtämisessä peruskouluopetuksen marginaalista keskiöön. Kansainvälisyyskasvatuksen ei tule korvata muita oppitunteja, vaan sen tulisi integroitua eri oppiaineiden opetukseen ja olla fundamentaalisena osana normaalia opetusta. 

 

Tämän hankkeen aikana, kouluvuoden alussa oppilaiden kanssa valitaan kansainvälisestä kalenterista ja/tai oppilaiden elämästä 10 tärkeää juhlaa ja/tai tapahtumaa, joita käsitellään ja jotka sulautetaan pitkin lukuvuotta opetukseen. Oppilas saa kosketuspintaa seuraaviin tapahtumiin ja juhliin: European Day of Languages, kotimaisen jääkiekkoliigan aloitus, eläinten päivä/viikko, Halloween, kansainvälinen miestenpäivä, Thanksgiving (kiitospäivä), joulu ja uusi vuosi, ystävänpäivä, kansainvälinen naistenpäivä ja pääsiäinen.  Tällä kertaa juhlakavalkadi on tämän näköinen, mutta seuraavana lukuvuonna juhlapäivät valitaan uudelleen. Edellä mainittuihin  juhlapäiviin ja tapahtumiin (sekä näiden juhlapäivien käsittelyvinkkeihin opetuksessa) voi halutessaan tutustua paremmin hankeblogissamme (Think Globally – Act Locally: https://mrathinkgloballyactlocally.blogspot.com/ ).

 

 

 Luokan takaseinältä löytyy kansainväisyyskasvatuksen vuosikello.

 



 

YHTEISTYÖ

 

Ruotsin kieli ja sen opetuksen kehittäminen on tässä hankkeessa keskiössä. Suomesta löytyy useampi yhdistys ja järjestö, jotka tukevat ruotsinopettajan työtä tarjoamalla täysin ilmaista toimintaa ja aktiviteettia kouluille. Esimerkkinä mainittakoon huikeat Språkambassadörerna / Kielilähettiläät. Lämmöllä muistelemme kielilähettiläs Niklas Ollilan vierailuja. Vierailujen tavoitteena on herättää kuulijoiden sisäinen motivaatio oppia kieltä ja ymmärtää paremmin sen tuomat hyödyt. Myös Nordisk Kulturkontakt ja Svenska Nu yhdessä tarjoavat mahdollisuuden Låna en nordbo -ohjelmaan. Rauman normaalikoulussa saimme vieraan Islannista. Áslaug Hersteinsdóttir-Hölttä vietti koulussamme päivän kertomassa Islannista, sen kielestä ja kulttuurista. Päivän aikana oppilaille tulivat tutuksi Islannin hevoset, tulivuoret, kuumat lähteet, vesiputoukset, jäätiköt, väestön rakenne, muusikot, ruokakulttuuri ja monet muut asiat.

 

Olemme myös olleet aktiivisesti yhteydessä digitaalisesti ystävyyskouluumme ”Harkaway Primary School” Australiassa. Videoiden välityksellä olemme saaneet seurata elämää maapallon toisella puolella. Videot kertovat heidän koulustaan, Australian historiasta ja koulun eri tapahtumista, kuten Siivoa Harkaway –teemapäivä, Kansainvälinen leikkipäivä tai Epäonnistumisen päivä. Me puolestamme olemme tehneet heille englanniksi kuusi videota (aiheina suomalaiset vuodenajat, Rauma, Rauman normaalikoulu, Suomi, Seminaarin puutarha ja Rubikin kuution ratkaisu), englanninkielisiä vihkosia Raumasta ja suomalaisesta urheilusta ja oppilaskirjeitä australialaisille koululaisille. Olemme myös lähettäneet heille joululahjaksi ison kasan erilaisia, suomalaisia karkkipaketteja. Innolla odotamme Candy Tasting –tilaisuuden tuloksia parhaasta suomalaisesta karkista.

 

Oma kouluravintolamme Länsituuli on vastannut kahdesta hanketapahtumasta. Kansainvälisyyshanke järjesti yhteistyössä Länsituulen kanssa eurooppalaiset ruokapäivät. Neljä huikeaa ruokapäivää - neljä huikeaa eurooppalaista keittiötä - neljä huikeaa makuelämystä! Saimme maistiaisia saksalaisesta, brittiläisestä, ranskalaisesta ja italialaisesta keittiöstä.  Länsituuli oli myös toteuttamassa amerikkalaista ruokaviikkoa. Saimme kokea makuhermoja hiveleviä elämyksiä periamerikkalaisesta BBQ-annoksesta nuorten suosimaan Mac and cheese –ateriaan. Myöskään hampurilaisia tai amerikkalaista pannukakkua kermavaahdolla ja mansikkahillolla ei unohdettu.

 

 Amerikkalaisen ruokaviikon huikea ruokalista.



 

 

KIELIRATASEIKKAILUT

 

European Day of Languages –teemapäivä on aina juhlimisen arvoinen tapahtuma. Päivän tavoitteena on tuoda esiin Euroopan kielellistä rikkautta ja innostaa opiskelemaan kieliä. Euroopassa puhutaan yli 200 kieltä ja jokainen niistä on arvokas. Teemapäivä järjestettiin kielipistetapahtumana. Kielipisteitä piti kaksi koulumme harjoittelijaa ja loppuja kielipisteitä hoiti koulumme maahanmuuttajaoppilaat. Kielipisteiden kielinä oli venäjä, ruotsi, arabia, italia, saksa, englanti ja viittomakieli. Lisäksi radalla oli Some Fun - pisteitä. Some Fun -pisteiden QR-kooditehtävät veivät someen. Näillä pisteillä sai tutustua espanjaan, japaniin, ranskaan, italiaan, ruotsiin ja katsoa lyhyen esittelyvideon koulustamme.

 

Oppilaat ovat päässeet englannin tuntien puitteissa myös vieraiden kielten Amazing Race -seikkailuradalle. iPad kouraan ja menoksi! Radalla tutustutaan kahdeksaan huikeaan kieleen - ruotsi, englanti, saksa, ranska, venäjä, japani, espanja ja italia - ratkomalla näihin kieliin liittyviä tehtäviä laulaen, leikkien, puhuen, kirjoittaen, kuunnellen, lukien, digipelejä pelaten, maantuntemustehtäviä ratkoen ja ennen kaikkea liikkuen.  Eri kielet alkavat sinkoilla luokassa, kun oppilaat etenevät seikkailuradalla. On upeaa huomata, miten oppilaat ymmärtävät englannin avulla pääkohtia kielistä, joita he eivät ole koskaan edes opiskelleet. Kieliseikkailurata herättää oppilaassa myönteisen asenteen kielenoppimiseen sekä vahvistaa oppilaiden luottamusta omiin kykyihinsä oppia moniakin kieliä ja käyttää vähäistäkin kielitaitoa rohkeasti. Seikkailurata herättelee oppilaiden uteliaisuutta kieliin. Englannilla on globaali asema maailmankielenä, mutta sen avulla pystyy avaaman monta muuta kieliovea.

 

 

Osa hanketapahtumista jouduttiin korona-viruksen takia 

vetämään etänä zoomissa.


 

 

 

KANSAINVÄLISYYSHANKE

 

Think Globally–Act Locally –kansainvälisyyshanke osallistaa oppilaat sekä kotikansainvälisyyteen että kansainvälisyyteen. Hankkeessa ohjataan arvostamaan eri kieliä, niiden puhujia ja eri kulttuureita. Oppilaissa herätetään kiinnostus koulun ja ympäröivän maailman kielelliseen ja kulttuuriseen moninaisuuteen ja heitä rohkaistaan viestimään autenttisissa ympäristöissä. Oppilaat osoittavat kykyä sopeutua muihin kulttuureihin ja toimia oman kulttuurinsa myönteisinä lähettiläinä. Yhteistyötä lisätään koulun sidosryhmien kanssa sekä tehdään yhteistyötä yli maiden rajojen tietoteknologiaa ja globaaleja verkostoja hyödyntäen.

 

Hankekoordinaattorina pidä itse Rauman normaalikoulun kansainvälisyyshanketta hienona ruohonjuuritason hankkeena, jonka tärkein funktio on aktivoda valtavan iso osa koulumme oppilaista hankkeen tarjoamiin moninaisiin toimintoihin. Parasta mielestäni on kuitenkin se fakta, että vaikka hanke paperilla päättyi virallisesti 31.12.2020, jatkavat sen monet toiminnot ”elämäänsä” koulun arjessa jalkauttaen kansainvälisyyden ja monikielisyyden pitkällä tähtäimellä näkyväksi osaksi koulumme arkea.

 

 

 Rauman normaalikoulu